Joyce és Eisenstein
A hangosfilm korszaka tulajdonképpen
a lélek története, vizualizált narratíva.
A psziché kiáradása a testre.
A megváltozó én filmkockákra vitt,
kerek drámája. A gondolkodás melegágya.
Hogy mit ne mondjak. Ennyi jó dolog
maga a film. A sokat szidott mozi.
Eisenstein a híres írónak, Joyce-nak olvasta fel
a forgatókönyveit, közben kitért a politikára:
Szovjetunió késésben van, ismerte el
Eisenstein – ezért küldték tanulmányútra
őt és asszisztensét: Grigorij Alekszandrovot.
Én a hangot tekintem a látottak ellenpontjának.
A naturalizmus, a valóságillúzió puszta
alap, arra jön rá a reflektálás. Ha nem tévedek.
Fecsegett az orosz filmrendező.
A koncepció mély benyomást tett Joyce-ra,
serényen kereste a vendég kabátját induláskor,
bár a szemeivel már alig látott.
Ez egy különös periódus a művészetben,
válaszolt az író. Egyetértett azzal, hogy a hangosfilm
anyaga a monológ, nem a dialógus.
Helyben vagyunk. Helyeseltek szinte egyszerre.
Ez tehát a tudatáram –
regény. Az irodalom lassú, viszont
az asszociációk és az érzelmek
szimultán áramlása „sebes”. –
S ezt a gyorsaságot, a gondolat sebességét,
csak a film képes követni. (Még az is alig,
jegyezte meg Mr. Ulysses.)
A szenvedélyes, összefüggéstelen beszéd
egy folyó, mely átbukik a gátakon, elárasztja
a lankákat, kimossa a szorongást
a fejekből. Csak nehogy összefüggéstelen klippé
tömörítsük a tudatáramot. Féltette az egészet az író.
A banális dialógus viszont átírható scriptformára.
A szöveg titokzatossága és kifürkészhetetlensége
önnél, főként az Anna Lívia Plurabell című rész,
az emóciók hullámzásában csúcsosodik ki,
mondta végül a filmrendező, és másnap elutazott.
Vissza a tetejére