Ki; Kő kövön. Antik gyűjtemény
Ki
Clive Wilmernek
Ki tart? Ki markol torkon? Ki alakít?
Nyelvben, zenében, fényben ki lakik?
A testünk sötétjében megered,
átsistereg a mohos féltudat
barlangos odvain, aztán kitör,
mint forró forrás a rengeteg percek
erdejéből, felspriccel rituális
ereje, sperma, vér, rángó vajúdás,
ritka öröm. Kigyógyít, meggyötör.
Ki tart ki? Ki tart kit? A nyelv csalás,
de minden hangban ott van a zene,
minden torokban ott lakik a láng,
minden húsban a rángás üteme,
lángot harap, ki egyszer levegőt vesz,
hangtest, üresség, visszhangban a tűz,
kitart ki tart, kitakar, kit akar,
ritmusra ráng a láng, kígyó sziszeg,
magába fordul és magába mar.
Ki tart, ahogy a testet a kötél?
Képzelt kötél és képzelt sziklafal,
ritmus és rítus, rángó képzelet,
hang, aki hall, mikor magába hal,
fénynyelve himbál meg a mély felett,
forrón dobog, már mindegy, mit akart
a mélységből a csúcs felé menet –
lángnyelven szólunk, kispriccel a tér,
ki tart meg: mindegy. Tartson, ami tart.
Kő kövön. Antik gyűjtemény
Nagy Árpád Miklósnak
Organikus kő. Nem ág nő belőle,
mégis terem. Szeme almái... Nézd!
A visszhangos fehér teremben ott áll,
és mi megállunk a törött titoknál –
bennünk hajt ki, belénk nézi magát,
terhes asszonyok méhét megpuhítja,
gondterhelt férfi szívét megpuhítja,
a hideg üres és ásványi térben
a kőből hajol ki, kihajt a szem,
az ember-forma isteni tekintet
a vak anyagból sugárzik elő,
s ki megkövülten nézi, érzi, lába
a kőkockákba legyökerezik,
kockáznak vele a nagyobb erők,
se holt, se élő, köztes térbe dobva
csak része a nagy tervnek, át meg át-
járja a lélek, lélegzettelen.
Kockázat ez: ki kőre néz – kire? –,
maga mered márvánnyá, mégis él.
Micsoda csend, miféle dobogás,
kövek édene, a közös tudás
szégyene, öröme, szédülete,
él, él, nem él, ki néz kit, kőtükör,
sík kőlap, rajta név. Azé, ki néz.
Vissza a tetejére